- Szczegóły
-
Odsłony: 41768
Zastępca Kierownika
tel. (82) 567 30 50
fax: (82) 545 97 14
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Stanowisko ds. usc, ewidencji ludności i dowodów osobistych
tel. (82) 567 30 50
fax: (82) 545 97 14
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Do zakresu działania i kompetencji Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
1) w zakresie USC:
a) wykonywanie czynności związanych z rejestracją urodzeń, małżeństw i zgonów, a także prowadzenie spraw dotyczących innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osoby poprzez:
-
dokonywanie rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów w formie aktów stanu cywilnego;
-
prowadzenie akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego;
-
zamieszczanie w aktach stanu cywilnego wzmianek dodatkowych i przypisków;
-
przyjmowanie oświadczeń w sprawach wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;
-
rejestracja orzeczeń sądowych związanych z ustaniem małżeństwa, przysposobieniem,
ustaleniem pochodzenia dziecka i separacją;
-
prowadzenie postępowań w sprawie uznania zagranicznych wyroków rozwodowych;
-
wydawanie odpisów zupełnych, skróconych aktów stanu cywilnego i zaświadczeń;
-
dokonywanie w wymaganej formie:
-
sprostowania aktu stanu cywilnego;
-
uzupełniania aktu stanu cywilnego;
-
odtworzenia treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego;
-
przeniesienia do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego;
-
wykonywanie postanowień zawartych w międzynarodowych konwencjach i rozporządzeniach Rady (WE).
b) współdziałanie z polskimi placówkami konsularnymi i dyplomatycznymi RP za granicą oraz placówkami państw obcych w Polsce;
c) współdziałanie z duchownymi kościołów i związków wyznaniowych w zakresie małżeństw wyznaniowych;
d) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji w sprawie zmiany imion i nazwisk;
e) występowanie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego o nadanie numeru PESEL;
f) aktualizacja rejestru PESEL;
g) migrowanie aktów stanu cywilnego z ksiąg do rejestru BUSC;
h) prowadzenie archiwum akt stanu cywilnego i przekazywanie ponad 80-letnich i 100-letnich ksiąg stanu cywilnego do Archiwum Państwowego;
i) prowadzenie i przekazywanie Urzędowi Statystycznemu sprawozdawczości statystycznej
w zakresie rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów;
j) przyjmowanie zgłoszeń i przygotowywanie wniosków do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie Medalu Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie;
k) organizacja uroczystości związanych z jubileuszowymi rocznicami pożycia małżeńskiego;
l) sporządzanie testamentu Alograficznego;
2) w zakresie spraw obywatelskich:
a) prowadzenie spraw dotyczących ewidencji ludności i dowodów osobistych:
-
przyjmowanie zgłoszeń meldunkowych, wydawanie zaświadczeń meldunkowych;
-
prowadzenie rejestru mieszkańców i rejestru zamieszkania cudzoziemców;
-
udostępnianie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców, z rejestru dowodów osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi;
-
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach o zameldowanie lub wymeldowanie;
-
przyjmowanie wniosków o wydawanie dowodu osobistego;
-
przyjmowanie zgłoszeń utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego;
-
wydawanie zaświadczeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego;
-
sporządzanie wymaganej sprawozdawczości;
b) wykonywanie zadań związanych z wyborami Prezydenta RP, parlamentarnymi, samorządowymi oraz przeprowadzanymi referendami:
-
prowadzenie stałego rejestru wyborców, jego bieżąca aktualizacja;
-
opracowywanie projektów podziału gminy na okręgi wyborcze i obwody glosowania;
-
prowadzenie meldunków o stanie rejestru wyborców i rozliczanie kart dodatkowych rejestrów wyborców;
-
przyjmowanie wniosków o dopisanie do spisu wyborców lub rejestru wyborców i przygotowywanie decyzji;
-
wprowadzanie danych z rejestru wyborców do programu wdrożonego przez Krajowe Biuro Wyborcze